Instellingen controleren bij live evenementen
Gepubliceerd door Arne Naessens in Blunders & Leerscholen · maandag 23 dec 2024 · 3:00
Tags: live, evenementen, instellingen, controleren, videoproductie, Lumix, GH7, Lumix, GH6, slowmotion, aftermovie, beginnersfout, videografie, tips, Arne, Naessens
Tags: live, evenementen, instellingen, controleren, videoproductie, Lumix, GH7, Lumix, GH6, slowmotion, aftermovie, beginnersfout, videografie, tips, Arne, Naessens
Instellingen controleren bij live evenementen
In de wereld van videoproductie is het controleren van je instellingen essentieel, vooral tijdens live evenementen. Dit verhaal neemt je mee naar een optreden dat ik recent filmde, en hoe een beginnersfout mij een belangrijke les leerde.
De setting
Ik werd geboekt om een live optreden vast te leggen in een groot cultureel centrum in Oost-Vlaanderen. De zaal was volledig uitverkocht en het podium prachtig verlicht. Het plan was om met drie camera’s te filmen: een vaste camera, geplaatst achteraan in de zaal, en twee handheld-camera’s waarmee ik en een freelance-collega beelden konden schieten. De vaste camera, een Lumix GH6 met een 50-100mm f/2.8 lens, zou elk nummer apart vastleggen. Voor de handheld-camera’s gebruikten we twee Lumix GH7’s: ik met een 18-35mm f/1.8 lens en mijn collega met een 24-70mm f/2.8 lens.
Alles leek perfect voorbereid. Ik had alle camera’s ingesteld met gelijkaardige settings om consistente beelden te garanderen. De zaal was klaar, de artiesten stonden op het punt om te beginnen, en wij waren goed voorbereid. Tot ik tijdens het optreden een probleem ontdekte.
De flikkering
Op het podium stond een beamer die beelden projecteerde achter de artiesten. Tot mijn schrik veroorzaakte dit flikkeringen op mijn schermen – een teken dat de frequentie van de beamer niet overeenkwam met die van mijn camera’s. Gelukkig wist ik uit ervaring dat het veranderen van de frequentie dit probleem oplost. Maar… hier ging het fout.
De fout
Omdat ik de instellingen moest aanpassen, zette ik mijn GH7 op een andere frequentie. Wat ik echter niet wist, is dat de Lumix-camera’s automatisch andere instellingen aanpassen wanneer je de frequentie verandert. Ik had de camera’s ingesteld om op 120 fps te filmen voor slowmotion-effecten, maar door de frequentiewijziging stonden beide GH7’s plots op 29.97 fps. Dit merkte ik pas twee dagen later tijdens het bekijken van de beelden.
Ik zakte door de grond van schaamte. Hoe kon ik dit over het hoofd zien? Gelukkig waren de beelden nog steeds bruikbaar, al moest ik mijn hele montagestrategie aanpassen. In plaats van de geplande slowmotion-focus, besloot ik te werken aan een dynamische aftermovie met korte, krachtige shots. Tot mijn opluchting was de klant erg tevreden met het eindresultaat.
De les
Deze ervaring was een harde, maar waardevolle les. Het is niet omdat je veel ervaring hebt, dat je immuun bent voor fouten. Controleer je instellingen regelmatig, zelfs tijdens het filmen. Kleine veranderingen kunnen grote gevolgen hebben, vooral in de “heat of the moment.”
Een positieve noot
Hoewel deze fout ongemakkelijk voelde, ben ik dankbaar voor de les. Mijn freelance-collega, die dezelfde fout maakte, heeft er ook van geleerd. En uiteindelijk draait het allemaal om flexibel blijven en je aanpassen aan onverwachte situaties. Een fout hoeft geen ramp te zijn – het kan juist een kans zijn om te groeien en je vaardigheden te verbeteren.
Moraal van het verhaal? Controleer, controleer en blijf controleren. Het kan je veel stress besparen en je helpen om, zelfs bij een fout, een succesvolle productie af te leveren.